b

11.6.05

Přichází věk páry

10. ledna 1863 sledovali diváci v Londýně příjezd prvního metra na světě. Parní lokomotiva této "Metropolitan Railway" byla vyrobena firmou Beyer Peacock z Manchesteru a měla systém pro kondenzaci páry, který částečně omezoval množství kouře v tunelu. Pro řadu cestujících to byl určitě silný zážitek, který otevíral novou éru v dopravě. Už první den jelo v Metropolitan Line 40 000 pasažérů.

Fuel Cell Bus

Podobně jsem se cítil i já v Londýně o skoro 150 let později při sledování autobusu Mercedes-Benz Citaro poháněného palivovými články (Fuel Cells). A protože palivové články produkují jako odpad vodu, tak i z výfuku autobusu na fotografii vychází malé množství páry. I tento zážitek pro mě otevřel novou éru v dopravě a vzpomínám si na něj vždy, když jedu za silně kouřícím autobusem v Praze.

9.6.05

BEA to resell registry from Systinet

BEA dnes představila svoji novou rodinu produktů AquaLogic a jedna ze čtyř částí AquaLogicu je od nás. Prodává se pod názvem BEA AquaLogic Service Registry. Pojďme se zde podívat na to, jak se takové dealy rodí a kdo za tím stojí:

Každá hi-tech firma má oddělení zvané Business Development a úkolem lidí v BD je navazování technologických vztahů. A tak naše BD pracovalo na vztahu s BEA. Začali jsme na jaře roku 2002, kdy BEA hledala dodavatele pro UDDI Registry. Nakonec jsme se nedohodli a tak si BEA pořídila licenci kanadské firmy Acumen Technologies.

BEA potom koupila firmu Crossgain a s ní přišel Adam Bosworth. Adam je jeden z tvůrců IE, MS Access, Borland Quattro a řadu z těchto věcí vyvíjel v Budapešti. A tak naše BD jednalo s BEA o možnosti spolupráce dále. Loni v létě Adam odešel do Google a začínali jsme opět od nuly.

Dnešní oznámení je výsledkem velké řady jednání mezi BEA a Systinetem za posledních několik měsíců. A určitě to nebude poslední velký deal našeho BD tohoto roku...

Survival of the Fittest Language

Každý, kdo přišel do styku z cizími jazyky, si asi všiml, že oproti jiným jazykům jde angličtinu používat velmi brzy. Stačí pár slovíček a člověk se domluví. Jak se to stalo a proč stále více lidí používá anglická slova a výrazy? Kde se vzala jednoduchost a flexibilita tohoto jazyka?

Melvyn Bragg ve své knize The Adventure of English: The Biography of a Language argumentuje, že s nájezdy Keltů, Vikingů, Normanů přicházely i jejich jazyky a angličtina s nimi musela svádět boj o přežití. Celá kniha je pojata jako líčení jednotlivých bitev a jsou zde ukázky jizev, které jednotlivé jazyky po sobě zanechaly. Například vítězství nad Starou Norštinou Vikingů přineslo zjednodušení gramatiky a asi 150 nových slov.

Normané zase přinesli tisíce francouzských slov. A v době nadvlády Normanů to vypadalo s Angličtinou velmi špatně. Na královském dvoře a ve městech se mluvilo francouzsky, anglicky mluvil jenom venkov. Pouze morová vlna, která postihla více městské obyvatelstvo než venkovské, možná zachránila angličtinu. A přesto ještě dnes, po tisíci letech, je cítit, že původní anglické slovo "start" je více plebejské než "commence" francouzského původu. Přestože význam obou slov je přibližně stejný.

Určitě doporučuji k přečtení nejen těm co používají angličtinu profesionálně. Zde je odkaz na Amazon.com.

8.6.05

VS

Živě si představuji e-commerce budoucnosti. Na 3D panelu si prohlížím zboží, pomocí skenu oční duhovky autorizuji platbu a klávesnici používám pouze na vložení Variabilního Symbolu platby. Ano! Věřím, že Variabilní Symbol přežije příštích 20 let.

VS je přežitkem minulosti, kdy každý státní podnik měl velkou účtárnu a tam paní "typovaly" faktury do systému. Já žádnou takovou účtárnu nemám a tak každý měsíc, když mi přijdou faktury od vodárenského, telefonního a jiného molocha, zasednu a faktury do e-banky typuji sám. Finanční částky jsou u řady služeb každý měsíc stejné a existuje pouze jeden důvod, proč nemám trvalý příkaz: Variabilní Symbol - unikátní pro každou transakci. I když existuje číslo zákazníka, podle kterého se pozná, od koho platba přišla. A tak změnu nečekám - VS tady s námi bude navždy...

3.6.05

Futurama III.

Jako červená nit se táhne Geeklandií jedno téma: "Software as service". Gmail, Flickr, Backpack, Furl, Blogger, Bloglines, Technorati a další služby, o kterých jsem tady psal, nejenže nahrazují lokální software, ale přinášejí i další výhody. A tou největší je "Zero Maintenance". Málokdo si dnes vzpomene na dobu, kdy se do autobaterií dolévala kyselina a voda (ani já jsem to nikdy nedělal). A stejné to bude ze softwarem. Představa instalací, re-instalací, upgrade, zálohování a podobně nám zanedlouho bude připadat naprosto archaická.

Jedním z hlavních rysů budoucích PC (Personal Computer Communicator) bude konektivita. A proto mě zaujal nový PC Nokia 770. Myslím, že jde o názornou ukázku vývoje přístupu k informacím a již se těším, až si budu prohlížet obrázky z Flickru na nové 770.

1.6.05

Please čtěte pozorně following order:

Když se rozhodnete použít Objednávku online Českého telecomu, tak na vás čeká následující stránka. Komentáře myslím není třeba...



Order Internet Expres

Dear Madame, Dear Sir,

for the telephone number xxxxxxxxxx, the service is available. You can place your order. Pro správne vyplnění objednávky si připravte své referenční číslo, které naleznete na vyučtování za služby nebo ve smlouvě. Thank you
ČESKÝ TELECOM

Please choose an option to continue:

Internet Expres Doma (Impuls, Ideal, Sprint, Maxi)
Internet Expres Profi (256, 512 ,1024, 2048)
Internet Expres - balíček jsem zakoupil v obchodním řetězci

Change service


Fotoblogy

Pokud rádi fotografujete tak se vám určitě budou líbit tyto blogy:

Ultrazoom.cz
Binární světlo

Free checking

V USA uvidíte nápis "Free checking" na většině reklam na bankovní účty (tady je příklad). Nulové bankovní poplatky jsou tam prostě jednou ze základních součástí konkurenčního boje.

Zato v Česku teď zuří mediální válka mezi kartelem bank a jejich vazaly zákazníky o výši těchto poplatků. Banky svalují vinu na zákazníky. Ti jsou prý málo zadlužení, neplatí dost na úrocích a poplatcích z kreditních karet a tak si banky svůj zisk stáhnou přímo z jejich účtu. Místo o konkurenčním boji zde dá spíše mluvit o ráji pro banky...

PS. Takto si představuji jak typický finanční ředitel banky asi dělá cenovou kalkulaci:

Plánovaný roční zisk banky / Počet zákazníků / 12 = Měsíční poplatek za vedení účtu