b

23.2.05

Canon EF-S: příští Betamax?

Předpovídat budoucnost standardů je jako číst z kávové sedliny. Málokdo si dnes asi vzpomene, že kromě VHS a Betamaxu se o zájem uživatelů videokazet pokoušel i Video 2000. Ale zejména Betamax od Sony je dodnes používán ve všech školních studiích jako příklad neuspěšného standardu. A podobně možná dopadne i nový standard pro objektivy od firmy Canon: EF-S.

Nejdříve se ale pojďme podívat, co vlastně vede Canon k zavedení nového typu objektivů. Vždyť výměnné objektivy EF jsou jedním z hlavních důvodů úspěchu této firmy. Problém vznikl ale u digitálních fotoaparátů - jejich senzory jsou hlavně z cenových důvodů vyráběny menší (22.7mm x 15.1mm) než je standardní políčko kinofilmu (36mm x 24mm). Výsledek je pak vidět na následujícím obrázku: políčko standardního filmu (modrý rámeček) zabere 1.6 větší plochu než senzor digitální kamery (červený rámeček).

Digital crop


Canon rozhodl k vše, co je mimo červený rámeček ignorovat, a na trh přinesl nový standard optimalizovaný pouze pro menší digitální senzory: EF-S. Výhodou je menší rozměr čoček, váha a tedy i cena celého objektivu. Co se ale stane, až poklesne cena digitálních senzorů? Začnou se pak vyrábět ve velikosti modrého rámečku (36mm x 24mm)? To by byla špatná správa pro majitele objektivů EF-S. Ale možná se zase dostanou do školních učebnic...

5 Comments:

Blogger Milan said...

Plocha je cca 2.6 vetsi (1.6x vetsi je rozmer chipu). Jinak Canon dela jeden EF-S za druhym (posledni je makro EF-S 60), takze to vypada, ze v pro-sumer (xxD/xxxD) kategorii DSLR to jeste nejakou dobu bude osazovat.

3:45 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ono je to trochu jinak.
Kvalita fotografie z "digitálu" je přímo závislá na tom, zda paprsky z objektivu dopadají kolmo na čip (dobré), nebo pod ostřejším úhlem (špatné). To je základní odlišnost proti filmu - tam je citlivé vrstvě jedno, zda foton přiletí kolmo nebo nakoso.
EF-S objektivy mají odlišnou optickou konstrukci tak, aby zajistily co nejkolmější dopad světla na čip. Menší rozměr osvětlené plochy je důsledkem této odlišnosti.
Samozřejmě, že až se do amatérské třídy posunou snímače velikosti kinofilmu, tak vlastníci EF-S objektivů zapláčí - ale zatím jim EF-S objektivy přinesou zřetelně lepší fotografie, než objektivy klasické.
Stejnou cestou jde ostatně i Nikon - k D70 lze koupit "DX" objektivy s podobnými vlastnostmi a omezeními. Osobně jsem zkoušel D70 na stejné kompozici s různými objektivy (Nikon základní 35-70, Sigma 28-200, Nikon 18-70DX) a fotografie s DX objektivem jsou zejména v okrajích viditelně ostřejší a prokreslenější...

PB zavináč kores cz

3:57 odp.  
Blogger Roman Stanek said...

Skutečně si myslíte, že menší rozměr osvětlené plochy byl záměrný důsledkek konstrukce EF-S? Tak vašemu postu rozumím já. Nebyl nejdříve menší senzor a potom EF-S jako optimalizace pro menší plochu?

8:56 odp.  
Anonymous Anonymní said...

:: Nebyl nejdříve menší senzor
:: a potom EF-S jako optimalizace
:: pro menší plochu?

Asi jsem se špatně vyjádřil - jistě že nejříve byl menší senzor (např. v Canon D30).
Nicméně ten EF-S (příp. DX) objektiv je optimalizovaný nikoli na menší čip, ale na to, aby z něj paprsky dopadaly kolmo. A kdyby měl při stejné konstrukci pokrývat plný 35mm formát, byl by naopak větší než běžný objektiv a tudíž i podstatně dražší, což by asi nebylo dobré. I takhle jsou DX objektivy dražší než normální. Takže se domnívám, že zde je důvod ořezání na menší formát - zachování optické kvality při rozumné ceně.

PB zavináč kores cz

8:21 odp.  
Blogger Roman Stanek said...

To zni velmi rozumne. Diky moc.

9:42 odp.  

Okomentovat

<< Home