Seznam.cz – příští Zentiva nebo Oskar???
Zprávou měsíce je pro mě informace o hospodářském výsledku Seznamu z
Možnost první: Vstup na burzu
Důležité bude určit hodnotu PE ratio (P/E) (jestliže známe hodnotu E (110M) tak hodnota firmy P se vypočítá jako E * P/E). Hodnoty P/E ve stejném segmentu jsou velmi vysoké: Yahoo - 54.88, Google - 124.33 a tak můžeme předpokládat, že P/E Seznamu díky jeho rychlému růstu je někde okolo 30. Potenciální tržní kapitalizace by pak dosáhla 3.3 miliardy Kč a vstup na burzu by tedy mohl Seznamu vynést až miliardu volného kapitálu. To by umožnilo Seznamu rozšíření působnosti jak do jiných zemí tak i do oblastí s vyšší náročností na kapitál (například VoIP telefonování).
Možnost druhá: Prodej zahraničnímu portálu
O této možnosti se spekuluje již dlouho a cena by závisela na strategii Seznamu při vyjednávání prodeje. Důležité je samozřejmě získat několik zájemců a nechat je soutěžit. Ale jistou zkušenost se zahraničními portály v Seznamu již mají...
5 Comments:
Porovnávat tituly globálně fungujících společností obchodované na likvidním americkém trhu se Seznamem působícím jen v ČR, je trochu přitažené za vlasy.
V Evropě ta tak veselé není - např. u Lycosu by P/E vyšlo záporně.
Možnosti proniknout na další trhy mimo ČR je v případě Seznamu nereálné.
osalih(zavinac)gmail.com
Nereálné? Nemyslím si - jasně, pokud si někdo automaticky představí pod zahraničními trhy USA, západní Evropu a Japonsko, pak to asi méně pravděpodobné je. Ale Seznam už prsty do zahraničí natahuje - vždyť je tu kromě toho Západu ne zanedbatelný trh střední a východní Evropy a západní Asie, ke kterému Seznam může mít blíž a rozumět mu líp než experti z USA. Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, pobaltské státy, ovšemže Rusko a taky jeho bývalé satelity - od Ukrajiny po Tádžikistán... Tam je jistý potenciál.
Seznam nema schopnost se dostat nekam jinam. Pred rokem zkusil Slovensko a jak to dopadlo?
Tak, ze o tom vi jen malokdo jak rychle stahl ocas zpet ...
A to je jen Slovensko. Natoz vychodnejsi trhy
Varianta 1 - podíval bych se na to ze 2. strany: co si s tolika prachama počít? Zahraničí, akvizice, mediální company (magazíny)?
Varianta 2 - finančně může být evropský portál zajímavý, jenže kdo teď nakupuje?
Dokud to dobře sype, do ničeho bych se nehnal.
Re: pixy
Nezapomínejte na to, že dnes je hodně jiná doba. V letech kdy Seznam začínal, byl internet celosvětově v plenkách, na rozdíl od dnešní doby. Zopakovat si "domácí" úspěch v expanzi směrem na východ budou mít desítky ne-li stovky internetových společností. Zaujmout dnes v této hyperkonkurenci jde jedině unikátní službou nebo produktem. O žádném takovém u Seznamu zatím nevím. Získat kritickou masu uživatelů v cizí zemi jenom opakováním známého, nepatří mezi investice, které mají dohlednou návratnost a I.L. to patrně dobře ví.
osalih(zavinac)gmail.com
Okomentovat
<< Home