b

18.3.05

Seznam.cz – příští Zentiva nebo Oskar???

Zprávou měsíce je pro mě informace o hospodářském výsledku Seznamu z minulého tohoto týdne. Tady je ve zkratce: Seznam.cz ohlásil nárůst obratu o 115% na 553M Kč a nárůst EBIT o 360% na 110M Kč. Myslím, že investiční bankéři hledající příležitosti ve střední Evropě musí slintat nad představou poradenské práce pro Seznam. Pojďme se na výsledky Seznamu a budoucí možné scénáře podívat blíže.

Možnost první: Vstup na burzu

Důležité bude určit hodnotu PE ratio (P/E) (jestliže známe hodnotu E (110M) tak hodnota firmy P se vypočítá jako E * P/E). Hodnoty P/E ve stejném segmentu jsou velmi vysoké: Yahoo - 54.88, Google - 124.33 a tak můžeme předpokládat, že P/E Seznamu díky jeho rychlému růstu je někde okolo 30. Potenciální tržní kapitalizace by pak dosáhla 3.3 miliardy Kč a vstup na burzu by tedy mohl Seznamu vynést až miliardu volného kapitálu. To by umožnilo Seznamu rozšíření působnosti jak do jiných zemí tak i do oblastí s vyšší náročností na kapitál (například VoIP telefonování).

Možnost druhá: Prodej zahraničnímu portálu

O této možnosti se spekuluje již dlouho a cena by závisela na strategii Seznamu při vyjednávání prodeje. Důležité je samozřejmě získat několik zájemců a nechat je soutěžit. Ale jistou zkušenost se zahraničními portály v Seznamu již mají...

5 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Porovnávat tituly globálně fungujících společností obchodované na likvidním americkém trhu se Seznamem působícím jen v ČR, je trochu přitažené za vlasy.
V Evropě ta tak veselé není - např. u Lycosu by P/E vyšlo záporně.
Možnosti proniknout na další trhy mimo ČR je v případě Seznamu nereálné.

osalih(zavinac)gmail.com

11:23 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Nereálné? Nemyslím si - jasně, pokud si někdo automaticky představí pod zahraničními trhy USA, západní Evropu a Japonsko, pak to asi méně pravděpodobné je. Ale Seznam už prsty do zahraničí natahuje - vždyť je tu kromě toho Západu ne zanedbatelný trh střední a východní Evropy a západní Asie, ke kterému Seznam může mít blíž a rozumět mu líp než experti z USA. Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, pobaltské státy, ovšemže Rusko a taky jeho bývalé satelity - od Ukrajiny po Tádžikistán... Tam je jistý potenciál.

10:28 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Seznam nema schopnost se dostat nekam jinam. Pred rokem zkusil Slovensko a jak to dopadlo?

Tak, ze o tom vi jen malokdo jak rychle stahl ocas zpet ...

A to je jen Slovensko. Natoz vychodnejsi trhy

7:00 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Varianta 1 - podíval bych se na to ze 2. strany: co si s tolika prachama počít? Zahraničí, akvizice, mediální company (magazíny)?

Varianta 2 - finančně může být evropský portál zajímavý, jenže kdo teď nakupuje?

Dokud to dobře sype, do ničeho bych se nehnal.

4:47 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Re: pixy
Nezapomínejte na to, že dnes je hodně jiná doba. V letech kdy Seznam začínal, byl internet celosvětově v plenkách, na rozdíl od dnešní doby. Zopakovat si "domácí" úspěch v expanzi směrem na východ budou mít desítky ne-li stovky internetových společností. Zaujmout dnes v této hyperkonkurenci jde jedině unikátní službou nebo produktem. O žádném takovém u Seznamu zatím nevím. Získat kritickou masu uživatelů v cizí zemi jenom opakováním známého, nepatří mezi investice, které mají dohlednou návratnost a I.L. to patrně dobře ví.



osalih(zavinac)gmail.com

2:40 odp.  

Okomentovat

<< Home