b

29.4.05

Kdo jsou Habáni?

V pondělí jsem letěl do Bruselu a cestou jsem koupil svým kolegům láhev vína z Habánských sklepů. K láhvi vína jsem chtěl ještě přidat historku o Habánech (kdesi v podvědomí mám uloženo, že Habáni přišli z Francie a vyráběli Fajáns). Nemohl jsem si ale na nic konkrétního vzpomenout a tak jsem ze svého mobilu poprvé využil službu Google Mobile. Během několika vteřin jsem měl k dispozici kompletní historii Habánů. Tady je její zkrácená verze:

Habáni byla sekta německých křtěnců neboli anabaptistů založená roku 1521. Žili ve společných domech tzv. Haushaben a křtili zásadně až dospělé, čímž se dostávali do sporu s církví katolickou i reformační. K nám přišli ze Švýcarska a na Moravě žili až do období Bílé Hory - do roku 1622. Pak se odstěhovali na Slovensko a odtud do Spojených států.

Zajímavé je ovšem to, že v USA se Habáni nazívají Amish. Mluví tzv. Pennsylvania Dutch (není to Vlámština ale dialekt němčiny, zkomolená Deutch). Dodnes žijí svým zvláštním způsobem tak, jak to bylo zobrazeno ve filmu Petera Weira Svědek s Harissonem Fordem. Přiznám se, že by mě nikdy spojení mezi Habány a Amishi nenapadlo. Takže až někdy pojedete do Států, můžete se v Pennsylvánii podívat, jak u nás kdysi žili Habáni (tady najdete víc informací kam jet).


PS. Pokud někdo ze čtenářů uhodne, kdo se krčil pondělí ráno v letadle do Bruselu v ekonomické třídě na sedadle 15D, dostane od Geeklandie láhev červeného vína z Habánských sklepů.

9 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Kdo by to tak mohl být na sedadle 15D. Žeby Radovan Janeček?

10:08 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Na 15D vzdy a jenom Spidla.

10:39 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Jen si tak říkám, že by to náš komisař měl lepší, kdyby jel do Bruselu vlakem. Teda rozhodně by měl více místa a možná i větší pohodlí. Myslím, že ČD nějaký vlak vypravují ...

10:08 dop.  
Blogger Roman Stanek said...

No já si myslím, že let v ekonomické třídě má Vladimír "Iljič" Špidla v popisu práce. Je přece jenom "Commissaire à l'Egalité"...

3:25 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ja jsem prave premyslel, jestli letel sockou nebo do Bruselu lita vrtulove ATR 72, kde je business vzadu. Tak timhle u me Spidla nejaky ten bodik ziskal.

fil

5:03 odp.  
Anonymous Anonymní said...

poté, co jsem se byl podívat na Dalimilovu kroniku, a ve frontě na 1/2 hodiny se pan komisař spořádaně postavil na konec a svou ženou si ji poctivě odstál, mě docela mrzí že zmizel do Bruselu

8:20 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Rekl bych, ze sam Roman Stanek

3:38 odp.  
Anonymous Anonymní said...

V pondeli rano lita do Bruselu Vlada Zeleznej

6:03 odp.  
Blogger 300zatacek said...

No kdyz sedel na 15D (u exitu ? => vic mista) a zaroven se krcil, tak to musel byt nejakej "haban", ne? :)

10:30 odp.  

Okomentovat

<< Home