b

11.6.05

Přichází věk páry

10. ledna 1863 sledovali diváci v Londýně příjezd prvního metra na světě. Parní lokomotiva této "Metropolitan Railway" byla vyrobena firmou Beyer Peacock z Manchesteru a měla systém pro kondenzaci páry, který částečně omezoval množství kouře v tunelu. Pro řadu cestujících to byl určitě silný zážitek, který otevíral novou éru v dopravě. Už první den jelo v Metropolitan Line 40 000 pasažérů.

Fuel Cell Bus

Podobně jsem se cítil i já v Londýně o skoro 150 let později při sledování autobusu Mercedes-Benz Citaro poháněného palivovými články (Fuel Cells). A protože palivové články produkují jako odpad vodu, tak i z výfuku autobusu na fotografii vychází malé množství páry. I tento zážitek pro mě otevřel novou éru v dopravě a vzpomínám si na něj vždy, když jedu za silně kouřícím autobusem v Praze.

9 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Bohužel je ale pohon pomocí palivových článků ještě méně ekologický, než ty učouděné autobusy v ČR. Dokud někdo neobjeví snadný a energeticky nenáročný způsob na výrobu vodíku, bude lepší jezdit pomocí učouděných spalovacích (nebo zážehových) motorů.

12:26 odp.  
Blogger dusoft said...

Este stale je predsa alternativou plyn alebo elektrina z trolejov.

1:38 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Pro Swoopa:
Nebyl bych si tim tak jisty, prece jen je ucinnost vyroby elektriny (i z fosilnich paliv) ve velkych zdrojich velmi dobra, na rozdil od malych spalovacich motoru, ktere navic ne vzdy jedou v optimalnim rezimu.

To,ze vodik neni reseni ZDROJE energie je ale vec, ktera se ne vzdy dostatecne zduraznuje, je to pouze pomerne dobre reseni pro skladovani a transport energie.

Zdroje jsou jina zalezitost a ja osobne nevidim jine (krome fosilnich, ktere jeste nejakou dobu vydrzi) nez obnovitelne zdroje a zejmena solarni energii (a to v ruznych formach, v nasich podminkach primarne biomasa) a jaderne elektrarny.

V dohledne dobe jsou jaderne elektrarny v kombinaci s vodikem asi jedina alternativa ropy jako reseni pohonu dopravnich prostredku.

Pro Dusoft:
Plyn moc neresi, z hlediska sklenikovych plynu je ekvivalentni rope, z hlediska vycerpatelnosti je o neco lepsi. To uz se mi zda skoro lepsi vysoce ucinna paroplynova elektrarna a vodik z elektrolyzy. Infrastruktura pro vodik ma dlouhodobejsi perspektivu nez pro zemni plyn, ktery drive ci pozdeji dojde. Emise z palivovych clanku jsou porad nizsi nez ze spalovacich motoru (zejmena NOx).

Troleje jsou urcite pouzitelne, nicmene to resi jenom mensi cast potreb, a ucinnost je proti vodiku vicemene stejna.

9:12 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Podle me zalezi na definici pojmu "mene ekologicky". Z hlediska globalniho asi palivove clanky neprinaseji samy o sobe snizeni emisi. Z lokalniho hlediska lidi zijicich v Praze nemuzu se Swoopem souhlasit. Coudici autobusy produkujici spoustu zdravi skodliveho prachu nejsou lepsi.

11:28 dop.  
Anonymous Anonymní said...

pro Anonymous: Bylo to myšleno z globálního hlediska. To že z lokálního hlediska je lepší palivový článek jsem považoval za zbytečné zmiňovat.

8:46 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Rekl bych to jeste jinak. PavelS to nakousl s tim, ze vodik neni dobry primarni zdroj energie. V soucasne dobe tomu tak opravdu je. Vyrobni cena je vysoka, pomineme-li tedy pripady, kdy vodik vznika v chemickach jako vedlejsi produkt pri vyrobe neceho jineho..
Kdyz se ale vodik presune na druhe misto, mam tim na mysli ze nebude primarnim zdrojem energie, pak by vse mohlo fungovat. Predstavuju si to tak, ze primarnim zdrojem bude slunce a sekundarnim posleze vodik. Rika se tomu Solarwasserstoffwirtschaft. Tam je nase budoucnost...

10:01 dop.  
Anonymous Anonymní said...

Reading your blog and I figured you'd be interested in advancing your life a bit, call us at 1-206-339-5106. No tests, books or exams, easiest way to get a Bachelors, Masters, MBA, Doctorate or Ph.D in almost any field.

Totally confidential, open 24 hours a day.

Hope to hear from you soon!

12:24 dop.  
Blogger Tomas said...

Duvodu proc vodik jeste nenahradil ropu je mnoho, na toto tema jsem napsal asi 15 strankovou maturitni praci. Jednim z nich je napriklad nadrz pro palivo, z bezpecnostnich duvodu musi byt mnohem pevnejsi=tezsi, t.j. vetsi zatez pro auto=vetsi spotreba. Co se tankovani tyce, v Mnichove uz je prvni "benzinka" s vodikem, jeji vyroba byla asi 14krat drahsi nez vyroba normalni benzinky, protoze tankovani probiha automaticky, bez zasahu cloveka. Nejsou vyreseny ani bezpecnostni duvody - srazka dvou aut s vodikovym pohonem je velice nebezpecna. Presto ale vodik budoucnost ma, svedci o tom i velka aktivita automobilek jako BMW, Mercedes, Toyota, Ford etc...

2:26 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Myslim, ze najjednodussi dovod je tlak olejarskej lobby. To su tie firmy, ktore ryzuju na rope, ked stoji 60$/barel a netesia sa ziadnym alternativam, ktore ich ochudobnuju.

12:49 dop.  

Okomentovat

<< Home