b

4.4.05

VoIP - zkušenosti z praxe

Na Marigoldu se o weekendu diskutovalo o mém VoIP postu. A tak dnes popíšu naše zkušenosti s používáním VoIP za posledních 3 roky.

Omyl č. 1 - VoIP je méně kvalitní než POTS (Plain old telephone service)

Záleží na kodeku a dostupné šířce pásma. Tady v Systinetu máme 3Mbps spojení na GTS a za poslední 3 roky se stalo možná jednou nebo dvakrát, že mi při hovoru vypadlo několik paketů. V Bostonu si něco podobného vůbec nepamatuji. Pro jeden hovor je vyhrazeno 90Kbps a tak je kvalita hovoru daleko vyšší než POST. Často se stává, že osoba na druhé straně nechce věřit, že nevolám z Bostonu.

Omyl č. 2 - VoIP je méně spolehlivý než POTS

Před několika měsící Bostonem proběhla bouře a napršelo do naší budovy. Všechny normální telefonní linky přestaly pracovat a byli jsme odkázáni na GSM a VoIP. Navíc, pokud není konektivita na naší ústřednu, přepojí VoIP provider spojení na mobilní telefon nebo jiné dostupné číslo (viz relé v jednom z komentářů na Marigoldu). Také se spolehlivostí ústředen to není moc slavné - za poslední 3 měsíce nám několikrát odešel zdroj v ústředně od Alcatelu. Z naší zkušenosti je VoIP minimálně stejně spolehlivý jako POTS - a proto naše rozhodnutí na VoIP přejít.

Omyl č. 3 - Voice a IP se k sobě nehodí

Tato diskuze se mohla vést před několika lety. Dnes už je jasné, že VoIP je budoucnost telefonie a každá telekomunikační firma má v plánu kompletní přechod na VoIP. Není totiž výhodné přenášet data a voice odděleně a udržovat a spravovat na to dvě nezávislé sítě. A již dnes se celosvětově přenese větší objem dat než voice.

PS. Odpovědi na některé otázky na Marigoldu:

Jak připojit analogové telefony k VoIP?

Analogové telefony už nepoužíváme, ale ve speciálních případech kdy musíme zanechat analogový telefon (speakerphone), použijeme převodník ATA (Analog Telephone Adapter).

Co s číslem v Česku?

Pro hovory po Česku zatím používáme ISDN připojení do naší Asterisk ústředny (ústředna sama na základě Least Cost Routing určí, kam hovor spojovat). Určitě existují firmy poskytující VoIP bránu v Česku - ideálně to pro nás jednou bude dělat třeba GTS. Pak nebudeme ISDN potřebovat a do firmy povede pouze IP spojení.

1 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Jaké aplikace využíváte? Skype?

Díky

3:26 odp.  

Okomentovat

<< Home